Zasób Składnicy Akt Komendy Powiatowej Policji w Aleksandrowie Kujawskim
Działalność archiwalną w resorcie Spraw Wewnętrznych prowadzi sieć archiwów, w których częścią składową jest również zasób archiwalny składnicy akt KPP w Aleksandrowie Kujawskim.
Zakres działania oraz zasady postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną Policji szczegółowo reguluje Zarządzenie Nr 920 Komendanta Głównego Policji z dni 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej Policji (Dz. Urz. KGP NR 16, poz.95 z późn. zm.).
Składnica Akt KPP w Aleksandrowie Kujawskim posiada w swoich zbiorach:
- materiały archiwalne kategorii ,,A” o znaczeniu historycznym przechowywane trwale, które nie podlegają brakowaniu - dokumentacja ta stanowi część składową narodowego zasobu archiwalnego,
- materiały niearchiwalne kategorii ,,B” stanowiące dokumentację o czasowym krótkotrwałym znaczeniu praktycznym, które po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlegają brakowaniu.
Udostępnianie akt
Materiały archiwalne mogą być udostępniane do celów:
- służbowych (uprawnionym podmiotom),
- naukowo-badawczych,
- publicystycznych i innych jeżeli nie narusza to prawnie chronionych interesów Państwa i obywateli.
Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona wiadomości stanowiących tajemnicę chronioną prawem i nie wymaga ochrony przewidzianej przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczypospolitej Polskiej.
Udostępnianie materiałów archiwalnych poza resort spraw wewnętrznych i administracji możliwe jest wyłącznie na podstawie pisemnego zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji bądź osób przez niego upoważnionych.
Udostępnianie akt dla celów innych niż naukowo - badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Wniosek o udostępnienie akt zawierać powinien:
1. Imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji - jeżeli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel.
2. Nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępniane materiały-jeżeli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
3. Wskazanie materiałów lub określenie tematu, którego one dotyczą.
4. Określenie celu i proponowany sposób wykorzystania udostępnienia materiałów.
Wnioski i zapytania o możliwość korzystania z materiałów archiwalnych zgromadzonych w Składnicy Akt KPP w Aleksandrowie Kujawskim
należy kierować w formie pisemnej na adres:
Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Komendy Powiatowej Policji w Aleksandrowie Kujawskim
ul. Wojska Polskiego 15, 87-700 Aleksandrów Kujawski,
Szczegółowe zasady udostępniania materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej zawierają:
1) ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jednolity - Dz. U. z 2020 r. poz. 164, z późn. zm.);
2) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz. U. Nr 196, poz. 1161);
3) zarządzenie nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. MSWiA Nr 9, poz. 42);
4) zarządzenie nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dz. Urz. KGP Nr 16, poz. 95).